Projecten

Project Rallye Wartburg – Deel 2

Het tweede deel van het Rallye Warburg project start in november 2011, veel sneller dan ik eigenlijk zelf had verwacht. Na eerst zo’n 5000km met de nieuwe 1100cc motor gereden te hebben en te zijn afgereisd naar het HEIMWEH evenement in Eisenach begon het weer te kriebelen. Mede door het zien van al die Rallye 353s tijdens de jaarlijkse Wartburg Rallye. Tijdens het evenement in Eisenach had ik eindelijk originele spatbord verbreders voor een 353 op de kop getikt en voor een koopje!

Die moesten er als eerste op. Verder zouden ook de AMDV velgen die tot die tijd op m’n mosterdgele Wartburg waren gemonteerd worden overgezet op de rallye auto. Zo gezegd zo gedaan. Allereerst werden de velgen gewisseld; klinkt makkelijk. Om de AMDV velgen te laten passen moesten de wielbouten worden overgezet van de auto’s. Koste toch een halve dag werk. Dit klusje werd geklaard met hulp van Harro. Vervolgens werden door Ton Kamps de spatbord verbreders gelakt en gemonteerd.
Nu kwam de grootste uitdaging, aangezien de AMDV velgen van een magnesium legering zijn gemaakt mogen deze niet gezandstraald worden. Na een zoektocht kwamen we uit bij Piet Dam; een echte velgendokter. Hij heeft de velgen eerst laten ‘zwemmen’ in een zuur oplossing en vervolgens de velgen middels glasparelen van de oude laklaag ontdaan. Als laatste werden de velgen in rallye wit gespoten en was ook deze klus klaar!
Nog even tussen door alle oude stickers verwijdert en de auto helemaal gepoetst met hulp van Harro. De auto kon nu door Joyce onderhanden genomen gaan worden voor het bestickeren. Ik had ondertussen in Engeland al een set stickers laten maken van de 1000 meren rallye, Finland, uit het jaar 1988. In die tijd reed het AWE fabrieksteam nog mee in deze bekende rallye. Verder had Enrico Martin van de AWE club in Eisenach nog allerlei bestanden toegestuurd die nodig waren om stickers te kunnen maken.

Zaterdag 3 december was het dan zover; sticker tijd! Wat een klus was dat. Na ongeveer 3 uur meten, snijden, plakken was de auto klaar. Wat een gaaf gezicht!

Nu ontbraken alleen nog een rolkooi en rallye stoelen om het geheel compleet te maken. Had eigenlijk het plan pas ergens begin 2012 hiermee aan de slag te gaan.

Tot vrijdag 23 december….’s Middags een vrije middag genomen en naar The Autosport Company gereden in Waalwijk. Henny onderweg vanuit de auto gebeld, die zou mee gaan om stoelen te kijken. Nu waren de stoelen van QSP niet naar m’n zin die ze daar verkochten. Zo in gesprek geraakt met het personeel van dit bedrijf, zij zijn zeer enthousiast en gedreven in hun werk. Henny en ik kregen een complete rondleiding door dit state of the art bedrijf. Zij maken o.a. Subaru’s klaar voor de WRC wedstrijden, auto’s kosten rond de €175.000,- euro p/st… Zijn bouwen ook rolkooien voor deze en eigenlijk alle type auto’s. Op de vraag of dit ook voor Wartburg kon was het antwoord “natuurlijk, geen probleem”. Kon ook snel ingebouwd worden, aangezien het een ‘eenvoudig’ klusje is. Ook de prijs viel me enorm mee. Thuis nog even over nagedacht.
Zaterdagochtend teruggebeld en ik kon mijn auto de woensdag erop al brengen! Ai, dat was heel snel. Het werk zou binnen een dag klaar zijn. Dus op woensdagochtend 27 december met Harro naar Waalwijk gereden om mijn 353 weg te brengen. ’s Middags om 1630uur werd er gebeld; auto was al klaar!!!

In verband met de drukte op het werk kon ik de auto zelf niet ophalen en werd opgehaald door Paul en Henny, die waren die week vrij. De auto werd naar tuning bedrijf oppermans gebracht voor de finale afronding. De zaterdag dat ik afspraak had gepland voor inbouw rolkooi ben ik direct naar Biesheuvel gereden om stoelen te kopen; ze hadden een pracht van een aanbieding voor LTEC stoelen die je o.a. ook kunt terugzien in de Dakar Rallye. Op 30 december heeft Henny de stoelen ingebouwd. Dat ging bijzonder voorspoedig. Die middag de kooi in de bikslak (eerste laag) gezet en op oudejaarsdag was de auto dan klaar! Veel sneller dan verwacht eigenlijk.  Joyce heeft nog een aantal extra stickers geplakt om het geheel af te ronden. Nu is de auto klaar en wacht op eerste inzet tijdens de VAS Antwerp Classic op 17 maart vanuit Kasterlee, België.

Peer,  Henny,  Paul,  Joyce,  Harro en Nico bedankt voor jullie ondersteuning om de Rallye Wartburg te kunnen realiseren!!

 

Een Wartburg 1100 is geboren! (project Rallye Wartburg – Deel 1)

Jawel, Nederland is een Wartburg 1100 rijker. Je zult vast denken 1100? Ken ik niet? Het gaat hierom een verbouwde wartburg 353 die sinds 24 mei is uitgerust met een 1100cc custom made motor die ik bij Fischer in Magdeburg heb gekocht.

Sinds een aantal jaren heb ik een meer dan gezonde interesse gehad voor 353 Rallye auto’s met snellere motoren en mooie resonantie uitlaten. Helaas geldt voor beide dat ze moeilijk te verkrijgen zijn en vaak weet je niet wat je koopt. Kan zomaar hoop metaal zijn zonder dat het iets oplevert qua motorvermogen. Dus tot voor kort deze droom maar laten zijn voor wat het was.

Tot voor kort. Het is maart 2011. Enrico Martin van de Wartburg rijders club in Eisenach attendeert me op Fischer Autotechnik in Magdeburg. Kende dit bedrijf al, zijn altijd met een stand op de OMMMA aanwezig. Hij had in maart 4 blokken bij Fischer laten reviseren inclusief een rallye motorblok. Enrico vertelde dat Fischer het echt enige betrouwbare adres in Duitsland is voor cylinders en blokken. Dus toen ging het ineens snel. Met bemiddeling van Enrico werden de specificaties vastgesteld van mijn nieuwe motor: 1100cc, +65PK, rallye krukas, melkus cylinders , geslepen kop en blok voor de hogere compressie etc. Het blok werd op 24 maart besteld en toen was het afwachten. Afgesproken werd dat ik op zondag 1 mei het blok kon ophalen, kwam mooi uit waren toch op terugreis uit Polen en zouden voorbij Magdeburg komen.

Fischer is een firma uit de DDR tijd; hebben ruim 60 jaar ervaring op gebied van motoren en vooral cylinders. Geen high tech firma, maar vader en zoon die over jaren vakkennis beschikken. Blok stond al klaar bij aankomst, te glimmen en mooi rood geschilderd zoals het hoort bij een opgevoerd blok. Na de nodige adviezen rondom het inrijden van het blok namen we afscheid.

Snel ingeladen en op naar Tilburg om het blok bij onze Peer af te leveren, onze wartburg specialist. Peer zou voor de inbouw gaan zorgen. In april had ik reeds de resonantie uitlaat opgehaald bij Enrico, dus die kon ook gelijk ingebouwd worden. Met name reso uitlaten leiden altijd tot discussie, is deze niet goed gemaakt dan werkt het niet. Gelukkig komt mijn reso uit het bestand van een voormalige AWE medewerker die dit soort uitlaten nog kan maken conform fabrieks specs.

In de periode van begin mei tot en met de eerste rit op 24 mei is er door Peer een hoop geklust. Met name de inbouw van de Reso uitlaat in combinatie met de middenkoeler was aandachtspunt ivm de beschikbare ruimte. Het oorspronkelijke luchtfilter moest wijken, remvloeistofhouder op andere plaats gemonteerd. Toen dit alles was uitgedokterd kon de nieuwe motor ingebouwd worden. Samen met het blok is alles vernieuwd: koppeling, slangen, bobines, uitbouw EBZA en inbouw punten, nieuw onstekingshuis , uitlaat etc. Een grote klus!

Toch is het zeer snel gegaan; op dinsdag 24 mei rond 21.30uur kon de eerste rit gemaakt worden door Peer en mijn vader Wat een geluid!!.

Zie youtube: http://www.youtube.com/watch?v=byg3RU8cHak

Na deze eerste succesvolle rit moesten nog wat “puntjes op de i” gezet worden voordat de auto op vrijdag 27 mei weer naar Vlaardingen kon. Waren lange dagen wachten;) Op de vrijdag had ik mijn eerste rit met de 1100 naar Vlaardingen. Deze verliep helemaal super. Kunt merken dat hij vermogen heeft. Nu is het nog wachten totdat de auto 3000km gereden heeft voordat ik de auto kan belasten en vermogen echt kan testen.

Peer nogmaals super bedankt voor de inbouw! Een grote klus met een geweldig resultaat!! Oppermans Tuning is geboren

Grt,

Carlo

Reacties zijn gesloten.